De laatste tijd ben ik weer verder aan de slag gegaan met mijn grotere project. Ik ben bezig geweest met de onderschildering om die op te zetten in verschillende dunne verflaagjes, om op die manier een idee te krijgen waar het met dit project naar toe moet gaan. Het is een voortdurend zoeken naar de juiste grijswaardes om een stevig fundament neer te zetten alwaar ik in de volgende fase verder kan gaan met de eerste kleurlagen.
Ik merk dat de foto iets te donker is geworden. Klik eventueel op de afbeelding voor een vergroting. Ik ben nog niet klaar met de onderschildering, maar de belangrijkste werkzaamheden zijn verricht. Het is nu een kwestie van de achtergrond bij het geheel betrekken en deze kan ik mooi vergelijken met het werk dat reeds is gedaan. Op die manier hoop ik uiteindelijk het hele beeld compleet te krijgen om daarna beslissingen te maken over de volgende stappen.Wordt vervolgd…
In de tussentijd heb ik weer even afstand genomen van dit werkstuk en ben ik verder gegaan met het schilderij met de blokfluit (zie bericht hieronder).
In mijn vorige blog maakte ik al gewag van een ander werkstuk waar ik mee aan de slag ben gegaan.
Het betreft hier een paneel waar ik een stilleven van een blokfluit op ga schilderen. Zie de foto.
Op de afbeelding is de schildering in de onderschildering fase. Zoals ik al eens eerder heb besproken op dit blog, is dit een belangrijke fase voor mij waarbij de gehele tonale ordening wordt bestudeerd in vrij koele grijze tinten. Rustig aan bouw ik de schildering op in half doorzichtige laagjes lichtgrijze verf. Laatst las ik op een internetsite dat Vermeer ook gebruik maakte van een onderschildering om zijn schilderingen te funderen. Hij deed dit hoogstwaarschijnlijk in meer bruine tinten, maar het idee blijft hetzelfde: een stevig fundament leggen voor het te schilderen beeld. Rechts is mijn definitieve conceptschets te zien en daarboven de werkelijke opstelling van de blokfluit zoals het ligt voor mij op tafel.
Dit paneel gaat deel uitmaken van een expositie komende lente/ zomer dat als thematiek “muzikaal intermezzo” heeft. Daarover later weer meer.
De afgelopen weken ben ik aan de slag gegaan met een groot schilderij en dus een vrij groot project voor mijn doen. Het kost me altijd een flinke tijd om het idee en concept “begrijpelijk” te maken dat ik ergens vaag in mijn hoofd heb en uiteindelijk op het platte vlak moet zien te krijgen. Op de één of andere manier moet ik dát wat ik emotioneel aanvoel ook verstandelijk een plek zien te krijgen en dat kan soms lang duren. Zolang dit niet gebeurt lukt het me niet om tevreden over te stappen naar de volgende fase. Een vreemd geworstel dus; een proces dat ik zelf ook (nog) niet helemaal begrijp en waar ik makkelijk de grip op kan verliezen.
Op de afbeelding een gedeelte van het schilder paneel alwaar ik mijn concept op aan het uittekenen ben. Onderaan is de uiteindelijke concepttekening te zien die vrijwel exact op een schaal van 1:3 is. Bovenaan het paneel dezelfde concepttekening maar nu in een zwart-witte tonale studie om iets meer grip te krijgen op wat ik precies wil. Op de achtergrond rechts is een klein gedeelte te zien van de werkelijke stilleven opstelling. Ik verlangde er naar om het stilleven meer te plaatsen in een omgeving/ een ruimte, die echter ook weer niet al te bombastisch aanwezig moet zijn. Her en der zijn nog weer veranderingen aangebracht ten opzichte van het concept. Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, maar het is even spreekwoordelijk “ploeteren” door een moeras om het geheel helemaal naar mijn zin te krijgen.
Ik vond dat ik even wat afstand moest nemen van het bovenstaande project. Daarom ben ik aan de slag gegaan, de laatste paar dagen, met een klein paneel waarvan het de bedoeling is dat deze deel gaat uitmaken van een groepsexpositie aankomende zomer. Daarover later meer……