Home
Biografie
Interview
Techniek
Oeuvre
Contact
Links
Weblog
Gastenboek
Opdrachten
|
Schildertechniek
Bij Jonker ontstond al gauw de behoefte om op
een verantwoorde manier schilderwerk te maken. Daartoe is
als hulp vooral een goede materiaalkennis onontbeerlijk. Om
aan deze behoefte te voldoen werden al snel na de opleidingsperiode
manuscripten gelezen en werd bestudeerd hoe vakbroeders in
het (verre) verleden schildertechnisch te werk gingen. Hierdoor
ontwikkelde Sietse Jonker door de tijd heen een zekere manier
van werken die nog steeds aan het evolueren is. In feite is
het een vrij ambachtelijk en arbeidsintensief proces waarbij
elk schilderij een aantal stadia doormaakt. In het kort komt
het hier op neer:
De drager wordt geprepareerd met grondlagen.
Er wordt begonnen met een vrij uitgewerkte schets/tekening,
die de basis vormt voor het schilderwerk. Deze wordt overgenomen
op de drager. Er wordt een imprimatura (een dunne kleurlaag)
op de drager aangebracht. Vervolgens komt de onderschildering
over de imprimatura. De onderschildering
geschied met een tempera verf om de onderlinge toonverhoudingen
te organiseren. De volgende fase is het aanbrengen van een
tussenvernis en de eerste
olieverflaag in dunne tonale kleurtinten. De volgende
laag is de feitelijke schildering waarna nog wordt doorgewerkt
met dunne glaceerlagen. Dit glaceren
verdiept enkele tonen, geeft meer contrast en werkt mee aan
één van de meest geheimzinnige aspecten van
een schilderij: de verfhuid. |