Techniek

Schildertechniek

Sietse W. Jonker - verftubesBij Jonker ontstond al gauw de behoefte om op een verantwoorde manier schilderwerk te maken. Daartoe is als hulp vooral een goede materiaalkennis onontbeerlijk. Om aan deze behoefte te voldoen werden al snel na de opleidingsperiode manuscripten gelezen en werd bestudeerd hoe vakbroeders in het (verre) verleden schildertechnisch te werk gingen. Hierdoor ontwikkelde Sietse Jonker door de tijd heen een zekere manier van werken die nog steeds aan het evolueren is. In feite is het een vrij ambachtelijk en arbeidsintensief proces waarbij elk schilderij een aantal stadia doormaakt. In het kort komt het hier op neer:

De drager wordt geprepareerd met grondlagen. Er wordt begonnen met een vrij uitgewerkte schets/tekening, die de basis vormt voor het schilderwerk. Deze wordt overgenomen op de drager. Er wordt een imprimatura (een dunne kleurlaag) op de drager aangebracht. Vervolgens komt de onderschildering over de imprimatura. De onderschildering geschied met een tempera verf om de onderlinge toonverhoudingen te organiseren. De volgende fase is het aanbrengen van een tussenvernis en de eerste olieverflaag in dunne tonale kleurtinten. De volgende laag is de feitelijke schildering waarna nog wordt doorgewerkt met dunne glaceerlagen. Dit glaceren verdiept enkele tonen, geeft meer contrast en werkt mee aan één van de meest geheimzinnige aspecten van een schilderij: de verfhuid.

                                          © S.W. Jonker - webdesign G - Artist's portraits by Cecile Sietse W. Jonker - Facebook Sietse W. Jonker - Youtubelink